maandag 6 september 2010

Instant Messaging

In het Nederlands: onmiddelijke berichtgeving. Is het zinvol? Prive niet, wel leuk. Hoewel ik dan liever even de telefoon pak of bij iemand langs ga. Het horen van een stem en het zien van een gezicht voegt voor mij toch een belangrijk sociaal aspect toe aan een bericht. Maar soms is het wel handig: Oh, ben jij er ook, hoe gaat ie, weet je dat en dat... Alleen heb je altijd het aspect van de "typevertraging". Even snel reageren gaat niet, het gevaar van door en langs elkaar heenkletsen ligt op de loer.
Professioneel gezien kan het handig zijn. De groepscoaches hebben onlangs een snelle chatvergadering gehouden. Je hoeft niet te wachten tot iedereen zit. Je krijgt geen of weinig social talk. Maar ja, je mist toch weer de informatie van de lichaamstaal. Het zou wel handig kunnen zijn als je in de toekomst wilt overleggen met een Regiodesk. Voor de studiezaal zou ik het niet kunnen zeggen. Je moet dan toch steeds een chatter beschikbaar hebben die niet steeds wegloopt. Dat gaat dan weer ten koste van ander baliewerk. Maar goed, ik weet niet precies hoe het werkt op de studiezaal en er gaat van alles veranderen, dus misschien is het wel een goed idee.
Als instituut kun je misschien eens in de zoveel tijd een themachat organiseren met een onderzoeker. Wel via Twitter de aandacht er op vestigen :-)

4 opmerkingen:

Sabine zei

Ik zag dat je met de bibliothecaris van het Tropenmuseum van 2 tot 4 kunt chatten. Zit te broeden op een vraag om dat eens uit te proberen. Leuk filmpje!

Mar zei

Dat idd. leuk om een keer uit te proberen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Christian zei

Ik pak ook liever de telefoon of ga even langs bij iemand, maar soms kan dat niet - iemand is te ver weg of iemand zit niet op z'n plek. Dan is chat handig. Het is direct genoeg, maar vereist niet je voortdurende aandacht. Bovendien kun je links/bestandjes doorsturen en da's via de telefoon of door bij iemand langs te gaan dan weer niet zo. Nog even los van simultaan met meerdere mensen chatten. In Google Docs kun je bijvoorbeeld gezamenlijk aan één document werken terwijl je daarnaast een chat hebt lopen met alle bewerkers. Da's handig hoor!

Op het BHIC zetten we chat 's avonds in: medewerkers zitten dan op hun plek en doen tussen het chatten door ander werk. Ook in dit geval geldt weer: proberen is leren.

Frank de Jong zei

Ik kreeg in augustus een collectie aangeboden waarvan ik dacht, ach dat moet toch naar het Tropenmuseum. Op zoek naar het contactadres zag ik de chatmogelijkheid, het was blijkbaar tussen 2 en 4 uur en ja hoor binnen enkele seconden antwoord en een naam van een contactpersoon. Als het werkt is chatten altijd sneller dan e-mail en de telefoon (ik verbind u even door, nee sorry mijn collega is aan het lunchen, zit in vergadering is met vakantie ... tuut-tuut-tuut).